Chaos v dopravním systému

3.Červen 2016

Komentáře: 2

Velmi častým tématem jak mezi Vietnamci, tak i mezi turisty je právě doprava ve Vietnamu. Pokud se chystáte Vietnam nebo okolní státy navštívit, pečlivě si tento článek přečtěte. Stručné informace o dopravě jsem popsal zde Doprava ve Vietnamu. Dneska budu psát více o skutečném životě.

 

 

Jednou na návštěvě jsem si od strejdy půjčil motorku a spolu se sestřenicí jsme jezdili do jiného města. Tam na nás číhali policisté. Jezdil jsem ve špatném pruhu. Byly 3 pruhy. 2 jezditelný a pak plná čára a další pruh. Jezdil jsem úplně na pravo. Nevěděl jsem k čemu sloužil ale, když byl stejně velký jako ostatní pruhy. Zastavil nás a zeptal se, odkud jedeme a sdělil nám chyby. Neměl jsem u sebe nic jiného než občanský průkaz a snažil se působit dojmem chudého studenta nebo hodného turisty, aby přimhouřil oka a pustil. Nepustil. Zaparkoval jsem vedle silnice a tam seděl na židli, před sebou plný stůl papírů policistka. Zeptala se na pár věcí a pak řekla, že musím mít řidičský průkaz, průkaz a pojištění vozidla. Řekl jsem něco ve smyslu, že jsem spěchal a myslel jsem si, že strejda nechal pod sedadlem doklady a že jedeme navštívit blízké. Řekla, že neví, co má dělat, že nám nepomůže.

 

Stáli jsme stranou a čekali, jak se rozhodnou. Najednou k nám přišel jeden hodný pán, který se tu pořád potuloval. Zeptal se, jakých chyb jsme se dopustili. Pak nám řekl, že bez řidičáku, pojištění a dokumentů a tohle a tamto, to bude nějakých milion osmset. Tolik u sebe nemám, můžete nám pomoct? Zalekl jsem se. Tak to vám bohužel nemohu pomoci, odpověděl. Po chvilce se vrátil a řekl, možná že kdybych jim řekl, že jste studenti tak možná 700 by ještě šlo. Ukázal jsem mu peněženku a vyndal peníze, že tam mám jenom 300. Lehce se zamračil a řekl, že to je málo, že oni s tím souhlasit nebudou. Ještě předtím, než jsem mu peněženku ukázal si 2miliony strčil do zadní kapsy. Jsem možná ve Vietnamu nový, ale blbý nejsem. Takže buď 300 nebo nedostanou nic. Jak jsme tam stáli, tak se jeden z policistů ptal, že jedu s přítelkyní a mám jenom tři stovky? Rychle jsem odpověděl, že jedeme za kamarády a že tady někde máme sraz. Nakonec po 30min nás policistka k sobě zavolala a zeptala, jak to tedy vyřešíme. Já na ní smutně hleděl a pomalu vyndal penženku a ukázal, že tam mám jenom 300. Lehce zvedla sešit a prstem ukázala pod ním. Jo, aha. Strčil tam tedy tři stovky a najednou se na mě mile usmála a řekla, ať příště jezdím ve správném pruhu a ať mám neustále u sebe dokumenty. 

 

 

Po návratu do Vietnamu jsem neměl skoro žádné doklady. Řidičský průkaz jsem neměl, takže mě vždycky někdo vozil po městě, a nebo pěšky. Pěšky, to na mě všichni koukali, když jsem denně chodil 2km z domu do tržnice. Od 200m se používají motorky. Dopravu jsem dočasně vyřešil elektrickou kolou. Klasická kola používají žáci a studenti nebo chudší vrstva. Od 15ti let se může používat elektrická kola. Ta mohou dosahovat rychlosti 20-40kmh. Od letošního roku musí být každé elektrické kolo registrováno a vlastní značku. Je to kvůli krádežím a častým nehodám působenými elektrickými koly. 30kmh a brzda jako klasické kolo... Takové elektrické kolo stojí v přepočtu 14tis Kč. Super je, že elektrické kolo je lehké, nepotřebujete licensi, dá se s ní snadno jezdit a na jedno napájení vydrží 30km. Nevýhodou je právě těch 30km. Musíte si to neustále hlídat. Na kole nemusíte mít helmu, ale na elektrické od loňska ano. Za to je pokuta 50-100tis VND.

 

Kvůli nevýhodě neustále si hlídat stav akumulátoru a limit 30km jsem si musel pořídit motorku. Hned týden po tom, co jsem obdržel občanský průkaz, jsem si nechal udělat licensi. Zjistil jsem, že jestli vlastníte licensi na auto, tak nemusíte absolvovat písemný test. Průkaz mám evropský a ten musím zase vyměnit za vietnamský. Celý proces trvá moc dlouho a navíc, úředník se kterým jsem se setkal nebyl moc vstřícný. Ještě loni šlo vše zařídit tak, že jste nemuseli ani na písemnou a ani na praktickou zkoušku. Stačilo 500 Kč. Letos něco změnili a bylo to přísnější, ale nevadí, riskli jsme to, s otcem jsme se zaregistrovali a šli do toho normální cestou. Celá zkouška včetně zdravotní prohlídky stojí 350tis VND, ale vzali 450 jako zaručený úspěch u písemné části. Pokud bychom selhali. Na auto 10mil VND.

 

Autoškola je asi 2km2 velká. Obsahuje 2 třípatrové budovy z nichž 4 jsou učebny a zbytek jako kanceláře. Místo, kde se cvičí jízda autem je za budovou a oproti ČR, má i vlastní semafory. Ve třídě okolo 60 lidí. Samozřejmě všichni koukali, když četli seznam absolventů a já s otcem jsme byli nejstarší. 30ti letý a 57ti letý se tak často nevidí, když průměrný věk absolventa je někde okolo 20ti. 2 dny jsme probírali teorii a třetí den se vrhli na praktickou zkoušku. Písemný test hodně lehký, s otcem jsme zvládli na 95%, možná to bylo kvůli tomu, že základní pravidla známe z ČR. Ten se dělal na počítači a kontrolovali totožnosti každého, jestli souhlasí. Kontrolor byl z nějakého jiného orgánu. Ještě před testem nám z autoškoly řekli, že jestli se nám nepodaří dostat minimum, tak se sem máme vrátit a nějak se to vyřeší :)

 

Praktická zkouška byla celkem prostá - osmička, zig zag a hrbolatý terén. Nejtěžší byla osmička, 10% to nezvládla. Komise celkem přísná, neustále hledali chyby. Zvláštní je, že i bez řidičského průkazu přijel každý na vlastní motorce. My jsme přijeli spolu na elektrickém kole a také zkusili zkoušku nanečisto. Já celkem v pohodě zvládl, otec z 10ti pokusů ani jednou. Půjčili nám starou motorku a s benzinem někde na 1%. Otec před testem spadl, obával jsem se, že to nezvládne, ale i tak jsem mu řekl, ať to zkusí. V nejhorším připlatíme 500. Nakonec to zvládl. Na konci dne mi řekl, že během jízdy slyšel, jak komise říkala, že tenhle chlapík to nezvládne, zřejmě uviděli, jak venku spadnul.

 

Slibovali, že za 2-3 týdny bude řidičský průkaz a zavolají nám. Samozřejmě nezavolali. Přijeli jsme si pro řidičský průkaz a hned ten den si koupili motorku. Motorka stála 34tis Kč. Na webu od společnosti Honda byla napsána 29tis, ale venku je cena někde jinde. A to jsme koupili přímo od autorizované prodejny. 2km byla další autorizovaná prodejna, tam byla cena zase o 1mil. dražší. Jak říkám, všechno jde nasmlouvat. Potom nám nabídli ještě extra služby - nějaké dodatečné pomůcky, kobereček, chrániče a další za 1mil. Ještě že jsem si předtím ověřoval ceny na netu. Všechno, co mi nabídli by venku stálo 400. Využil jsem ale jejich registrační službu + vyhnutí se čísel 49, 53 za tři stovky. 49 a 53 jsou roky, kdy se často vyskytují nemoci, bankroty a další neštěstí. Lidi v tomto věku si dávají zvláštní pozor a pověrčiví Vietnamci nechtějí tato čísla na svém poznávacím značce. 

 

Teďka, když už mám vlastní motorku se začínám více zajímat o dopravu, resp. jak se vyhnout problémům. Ten první je, že tu vlastně nejsou žádná pravidla nebo je lidi občas nedodržují nebo o tom ani nevědí. Například značka na upozornění přechod pro chodce stojí až za přechodem. Práce na silnici a limit rychlosti na 5km/h. Motorka slouží jako dopravní prostředek, které můžete dopravovat zeleninu, ovoce, hračky, lidi, prasata a stoly. U těch stolů to není 1, ale často 2 stolů a xx židlí. Všude číhá policie a lidé se pomalu začínají více bát policií než nebezčí na silnici. Mladí jezdí bez přilby, "rychle a zběsile" a i na červenou. Často můžete vidět, jak skupina mladých jezdí na červenou, přes křižovatku ještě normální rychlostí a nikoho si nevšímají. Všichni musejí zastavit, včetně aut neboť je u nás zákon, že kdokoli vrazí do jízdních kol, ten je vinen. A ještě tu jsou lidi, které zapomínají si zapínat a vypínat blinkr nebo stařenky, které na kole náhle odbočují, protože na kole není blinkr. Před semaforem si dávám zvlášť bacha, protože jak říkám, na červenou se jezdí docela často a hodně nehod bylo zapříčiněno právě kvůli semaforům. Někde jsou klasicky 3 barvy, červená, žlutá a zelená. Někde jenom červená a zelená + číselné zobrazení, kolik času zbývá. Jedna sekunda před zelenou a všichni už jsou uprostřed křižovatky. Takže když se blíží nula a musíte zastavit, tak bude bezpečnější, když zastavíte někde vedle vozovky nebo do vás někdo vrazí. 

 

Průměrně denně zemře na následky nehod 30 lidí. U nás ročně umírá 12000 lidí, z toho 9300 na následky dopravních nehod. Vážné nehody nejsou v úzkých centrech nebo časté scény kolon, které vidítě v televizi a říkáte si, jak tam můžou jezdit. Ale právě tam je nejméně nehod. Ale není to tak hrozné, jak to vypadá nebo jakým způsobem to popisuju. Ale když nemusíte, tak se silnicím vyhněte. Když jezdím do jiného města, jezdím výhradně autem - autobusem nebo taxíkem. Plánuji si v budoucnu koupit kvůli bezpečnosti auto, ale zase mě od toho odrazujou 2 věci: vysoká cena a vysoké pokuty. Když ceny motorek se pohybují ve výši 20 - 80mil VND, tak u aut je 200-300% clo. Auto, které byste v ČR sehnali za 300tis stojí u nás 700. Je to hlavně kvůli tomu, že chtějí zabránit dopravním zácpám. A pokuty se rozdávají docela často, nejnižší 600 Kč, průměr asi 1200 Kč. Takže hodně váhám. Jízda na motorce je oproti tomu velmi levná záležitost. 50Kč na benzin a můžu 2-3 týdny jezdit po městě. A pokuty celkem levnější, 100-200 tis.

 

PS: a musím vám na závěr ještě říct další vlastní zkušenost s policií. Na dvoupruhové silnici byla před křižovatkou červená. Chtěl jsem odbočit vlevo, ale v levém pruhu stála 4 auta. Spěchal jsem, tak jsem se jako ostatní předběhl a zařadil se do pravého pruhu.Věděl jsem, že tady někde mohou číhat, tak jsem koukal okolo. Nikde nikdo. Ale pro jistotu jsem schválně nezapl blinkr. Blinkr jsem zapl až v kruhu, kdyby se dívali z odněkud jinde. Bohužel na další křižovatce mě zastavili. Samozřejmě jsem popíral a vyžadoval foto. Po 5 minutách mi na mobilním telefonu ukázal fotku, kde jsem stál na pravém pruhu a na křižovatce vlevo odbočoval. Uznal jsem chybu a pak mi prstem ukázal do budovy, že si tam mám vše vyřizovat. Uvnitř 1 policista a 1 v civilu, který má na vše dohlížet. Zeptal se na jméno, bydliště a na chybu. Řekl jsem rychle jízdní pruh a stylem jako, že to znám už. Na nic jsem nečekal, dal mu stovku a on jakoby nic mi vrátil řidičský občanský průkaz. Poučení, tvařte se, jako že to tu šéfujete vy. A také nesmlouvejte a ani se na nic neptejte. Doma jsem se ptal, za takovou chybu se normálně platí 200-300. Existuje způsob, jak problémům vyhnout. Když vás načapají, zavolejte známým. Samozřejmě, že nemůžete znát policejního ředitele jako já :), ale bude stačit i obvodní či okresní. Dalším způsobem je mít modrou (vládní) nebo červenou (armádní) SPZ. Nikdy vás nezastaví. Také se stává, že se "bojí" pěkných SPZ čísel. 34B1 8686 a 34K2 1354, vidíte ten rozdíl? U prvního, jenom někdo se známými může mít takové číslo (nebo peníze). A proč by se vás měli obávat, když máte xxx známé? Dostat se do dopravní policie stojí nemalá částka (od 1 mil Kč) a nikdo nechce riskovat, že zavoláte svýmu strýci, dědečkovi a pošlete ho pracovat někam jinam.

 


Komentáře


  • unlu

    15.11.2016

    Ano, presne tak. Na dalnici tam ale zase jezdi motorky, takze v tom mam zmatek :3

    Odpovědět
  • Radek

    10.11.2016

    Ahoj, a k čemu Teda byl onen pravý pruh za plnou čarou? Pro kola?

    Odpovědět

Komentovat

  • *Jméno *
  • *Email
  • *Zpráva
* Antispam, Vyplňte znovu vaše jméno:

Přísloví

Đói cho sạch, rách cho thơm.

Hladový, ale čistý. Děravý, ale nepáchnoucí.

Anketa

Chtěli byste dlouhodobě žít ve Vietnamu?
Ano35% (5176x)
Hlasy
Ne32% (4708x)
Hlasy
Nevím33% (4943x)
Hlasy