Dovolená v Nha Trang

6.Srpen 2015

Komentáře: 2

Na konci června jsem navštívil Nha Trang. Příbuzná prodává produkty od místní společnosti (Yen Sao Khanh Hoa) a ta sem všechny obchodní partnery pozvala. Let z Hanoje trval 2 hodiny, poté jsme přistáli na menší zastaralé letišti. Nha Trang je známé v posledních letech jako turistické destinace, tak jsem čekal větší a modernější letiště.

Zde na nás čekal autobus, který pak všechny odvezl do hotelu. Z letiště do centra města trvá skoro hodina, 35km. Jelikož jsem tu na pozvání od místní firmy, tak v programu jsou akorát semináře a společenské akce. Vše ostatní včetně prohlídky města jsem musel zařídit sám. Večer jsem tedy vylezl z hotelu, využil krátký čas, který mám a šel na prohlídku města. Nejpopulárnější způsoby dopravy jsou buď taxíkem nebo rikšou. Zvolil jsem rikšu, abych pocítil atmosféru Nha Trang. Jízda na elektronické rikše stála 100 tis dongů/100Kč. Projížďka trvala 45 min s tím, že nás vezme okolo města, kolem turistické body. Ten večer jsem zjistil, že v centru jsou akorát ruské obchody.

Obchody tu patří zejména Rusům. Dalo by se říci, že Nha Trang je vlastně ruské město. Všude uvidíte vedle vietnamského textu azbuku. Jsou dva důvody, proč je tomu tak. Největšími investory jsou Rusové nebo Vietnamci dříve žijící v Rusku. Polovina turistů jsou Rusové. Během projížďky jsem zachytil tyto odlišnosti. Tak velké množství taxíků a hotelů, že si budete myslet, že místní tu žijí v hotelech a jezdí každý den do práce taxíkem. Lidé tu dopravní pravidla dodržují, na červenou zastavují a nejezdí na chodníků. Oproti Severu tu také zřídka troubí a během mého krátkého pobytu zde jsem ještě neviděl žádného policistu.

Druhý den jsme šli na tour čtyř ostrovů, což jsou 4 nejznámější ostrovy v Nha Trang. Každého to stálo 200 Kč, v ceně doprava a oběd. Ráno nás autobus před hotelem vyzvedl, pak u každého hotelu na chvíli zastavil a vyzvedl takto další, potom nás odvezl do přístavu. Všechny lodě tu jsou tak staré, že byste těžko takové mohli v Česku najít. Docela jsem se bál, neboť to byla moje první jízda na moři. Zastavili jsme na prvním ostrově, kde jsme byli nuceni zaplatit vstupné 60Kč nebo tam jen tak stát a čekat. Celkem chytrý způsob, jak vyždímat další peníze od turistů. Na ostrově najdete od každého něco - mořské zoo, park, bufet a kupodivu žádné stánky se suvenýry. Jediný, co tu stálo za řeč byly želvy, na které jste si mohli sáhnout, krmit. Samozřejmě za drobný příplatek v podobě jídla pro želvy.

Po hodině jsme vyrazili k dalším ostrově. Tentokrát vstupné stál pouhých 30 Kč. Na ostrově se dá koupat, ale místo písků tu jsou kameny, takže jsme jenom lehali na lehátkách a zůstali ve stínu. Bufet nabízí jenom grilované sépie, krevety a pití. Elektřina není na ostrově přítomná nebo jenom pro zvláštní případy. Bez ventilátorů docela vedro, i ve stínů 35°. Cílem je vás nutit utrácet peníze za služby jako potápění, jízda na skútrech nebo prohlídka mořských řas "zblízka". Potápění a jízda na skútrech stojí asi 500-600 Kč. U prohlídky mořských řas je tomu tak, že budete na lodi, která má spodek udělaný ze skla. Toť vše :)

Po hodině odpočinku jsme vyrazili k "plovoucímu ostrovu" - k sobě spojené rafty. Zde nás ale překvapili dobrým jídlem, talíř s rýží, pečená žebírka, zelenina a ovoce. Pokud budete chtít něco navíc, jako jsou třeba mořské ryby, ústřice nebo raky, hned tam v akváriu si můžete vybrat, ukázat na rybu, kterou chcete, aby vám uvařili. Třeba cena za kilo čerstvého lobstera je 300 Kč. Po obědě byl hudební program a tanec na moři od průvodců. Přece si nebudete myslet, že za 200Kč vám seženou zpěváka a tanečníka :)

Posledním ostrovem na programu byl ten hned vedle Vinpearlu. Zase vstupné - 60Kč, ale za to tu byla hodně čistá pláž, velké moderní bazény. Divil jsem se ale, že vzhledem k takovému luxusu tu není zas tolik lidí. Polovina lehátek byla prázdná. Za celé odpoledne tu byly 4 lodě, přes 150 lidí na celý ostrov. Akorát mi tu chyběl bufet. Nebo tady možná někde je, ale schované daleko od pláže. Malé vlny, takže žádné surfování, což jsem si chtěl hodně zkusit. Poprvé na moři, pořádně jsem si to užil :)

Následující den jsem zkusil "mud bath", nová "kravina", kterou nově vymysleli. Princip je takový, že se koupete v horkém blátě. Bláto má léčivé účinky atd.., alespoň toto nám sdělili. Za 200Kč můžete na 30 min koupat v blátě. Určí vám jednu vanu pro 3 až 5 lidí. Po vstupnu začne z kohoutku tekat bláto. Bláto cca 40 stupňů, hodně kluzké, i v sedě jsem se často málem svalil na záda. Když vám skončí limit, vysprchujete se v čisté vodě a můžete pak se koupat pod vodopádem nebo v bazénech. Bazény jsou asi 1,5m hluboké nebo i méně. Jako suvenýry nám nabízeli předražené blátové krémy.

Poslední den jsme vyrazili k Vinpearlu, vietnamské perle. Je to vietnamský Disneyland na ostrově. Celodenní vstupné včetně lanovky je 600Kč. Lanovka je 2km dlouhá, 200m nad mořem. Všichni říkali, že Vinpearl je super. Osobně, byl jsem v Disneylandu v Paříži a celý život jsem strávil v Evropě, tak mě toto všechno moc nenadchlo. Najdete tu všechny možné atrakce, sice v porovnání s Disneylandem menší, ale na Vietnam je to celkem slušný. Po přichodu jsem se hned podíval na mapu, kde co a kam. Mapa hodně nepřehledná, i přesto jsem nějak v ní dokázal orientovat. Jako první jsem si chtěl zkusit horskou dráhu. Ta se nacházela hned vedle vstupu do areálu. Pohybovala se do výšky 20m na ploše o 200 m2. Znovu jsem se podíval do mapy. Na mapě byla hodně velká, ale předemnou tu stála poloviční, menší než horská dráha v Praze na matějské pouti. Jízda trvala 3min.

Ostatní atrakce jsem zkusit nechtěl, protože jak je známo, co se týče bezpečnosti, Vietnam/Ásie v tomto směru nevyniká. Jinak tu najdete zónu s 200 herními přístroji, 4D kino (dokola jenom 1 film), aquapark, mořské zoo, pláž, podobné atrakce jako na matějské pouti, stejně velké a stejné množství. AKorát tady je to udělaný tak, že jedna atrakce je hodně vzdálená od té druhé, takže máte pocit, že je to tu moc věcí. Co tu je opravdu hodně jsou sochy, ozdoby a restaurace. Také tu jsou různá představení - mořský svět, výcvik delfínů a lachtanů, hudební fontána a další - jednou denně. Další programy, které byly na seznamu na letáku jsou jenom jednou, dvakrát ročně. Takže celý seznam je spíše pro ozdobu, aby vyplnil prázdná místa. Po čtvrté hodině jsem šel na pláž si zaplavat. Bazén a tobogán jsem nezkoušel. Chtěl jsem si naplno užít moře.

Před odchodem kolem sedmé bylo poslední představení ve Vinpearlu, zpívající fontána. Kupodivu tento program mě hodně překvapil svým rozměrem a propracovaností. Hudba, rytmus a i fontána byla v perfektní harmonii. Sem tam se objevily blesky a oheň.

Po půl deváté jsme odcházeli k výstupu k lanové dráze. Tam byla minimálně 100 metrová fronta. Mohl jsem to tušit, každý tu chtěl zůstat co nejdéle (v 22hod se zavírá). Když jsme tu tak stáli (já, matka, kamarádka a její matka), najednou jsem ucítil, jak někdo vzadu stojí hrozně moc blízko mě. Cítil jsem jeho břicho, jak se dotýká mých zád. Zkoušel jsem trošku hýbat sem a tam, aby si toho všiml a couvnul. Nic. Strčil jsem tedy ruce do kapes a nechal lokty co nejvíce dozadu. Tak teďka zase pro změnu jsem se neustále dotýkal loktem jeho břicha. Nic. Počkal jsem si, až tudy projde stráž, pak jsem mu řekl, ať si stoupne kousek dál. Trošku couvnul. Po pár minutách bylo vše zase jako předtím. Něco to tu nehraje. Baťoh jsem dal matce a upozornil jí na to. Ale moc to nebrala. Dělal jsem, že se dívám všudemožně a přitom si prohlédl, kdo všechno za mnou stojí. Za byli 3 pánové středního věku okolo 40ti let,měli formální ale levné oblečení. Divné bylo, že se sem chodí zpravidla s rodinou nebo když tak aspoň, že by museli u sebe mít tašku nebo baťoh. Nic. Pomalu jsem si v hlavě představoval různé scénaře. Okradnou nás přímo zde, okradnou nás v lanovce nebo přímo po výstupu na parkovišti, kde je už tma. Sám bych možná tak nějak zvládl, ale s sebou 3 ženský a kdoví, jestli nemají u sebe nože atd... Naštěstí, když jsme vstoupili do lanovky, kde bylo místo pro 6-8 lidí, rychle jsme šli dovnitř s jiným párem a oni byli těsně za námi. Uvnitř jsem musel naplánovat náš útěk. Máme náskok tak 15 sekund a na parkovišti bude celkem nebezpečno. Zase klika, hned po výstupu tu stálo hned několik taxíků. Rychle jsme vešli dovnitř a popoháněl řidiče. Když auto odstartovalo, už jsem viděl, jak zmateně pobíhali, jako by někoho hledali. Jeden běžel před autem, druhý minul pravé dveře. Auto ale odstartovalo, takže nás to zachránilo. V hotelu jsem si všechno znovu probral a pak zjistil, že šli po nás kvůli severnímu přízvuku, pak velký baťoh, 3 ženský a já jako snadná kořist. Ale největší chybou byl můj řetízek, proto stál tak blízko. Neustále se mých zád dotýkal, tím směroval mou pozornost jinam, aby pak mohl vzít můj řetízek.

Další den jsme měli letět domů, ale rozhodli jsme se, že tu ještě pár dní zůstaneme. Přes internet jsem si zarezervoval pokoj v jiném hotelu, blízko moře a levnější. Když jsme tam dorazili, zjistili jsme, že se hotel nachází sice blízko moře, ale v uzké uličce. Díky bohu byla obsluha příjemná a se vším nás pomohli. Po snídani jsme si vzali taxíka a chtěli po něm, aby nás vzal na zajímavá místa v Nha Trang. Vzal nás na útes, kde ležely 2 velké kameny. Moc velká podívaná to nebyla. Jeli jsme zpátky, tentokrát přímo na trh. Tam jsme si koupili sušené krevety, sépie a další mořské plody. Zbývající dny jsme zůstali jenom v hotelu, odpoledne pláž a večer do centra na shopping.

Rady:

Jestli nevíte kudykam, stačí se zeptat recepce. Ta vám poradí a mnohdy dá i přijatelnější cenu

Před tím, než někam pojedete (taxíkem), podívejte se do mapy a zapamatujte si trasu

Nenosit viditelné cennosti na sobě

Letenky si zarezervujte alespoň pár dní předem

Ještě shrnout, že Nha Trang je sezónní město, takže od září až do března tam máte zakázano jezdit :)