22. Únor 2013
Komentáře: 0
Vzhledem k poměrně špatnému stavu silnic a infrastruktuře je dopravní situace ve Vietnamu celkem divokou jízdou. Naše infrastruktura a velké množství domů na km2 znemožňuje možné opravy a změny. Ve velkých městech se už dlouho plánuje metro, ale zatím to vypadá ještě na pěkných pár let. Vzhledem k velkému počtu obyvatel, ať už ve městech nebo na vesnicích, a úzkým uličkám, běžnými dopravními prostředky se staly motorky a kola.
Kola jsou běžně užitková, nikoli horská, kterou znáte. Ulice jsou plné motorek, dopravní zácpy jsou každodenní záležitosti, pravidla nepravidla, tam, kde nejsou policisté, řídíme se zákony džungle a troubením. Kdo vydá větší zvuk, má přednost. Platí tu zde jedno zásadní pravidlo při řízení: "Jeď si jak chceš, ale nenabourej do jiných vozidel".
Stejně jako u pravidel u motorek, pokud přecháziíte přes silnici, choďte pomalu a ničeho si nevšímejte. Pokud budete jak v Evropě čekat, než se všichni zastaví a vy bezpečně přejdete, počkejte si na půnoc. Jak jsem říkal, choďte klidně přes silnici, pomalým krokem, dávejte "přednost" autům, jinak motorky a kola vás samy objedou.
Co je na dopravě ve Vietnamu nejhorší? Dopravní zácpy. Slovy se to těžko dá popsat. Podívejte se na obrázek níže, silnici pak o půlku zúžete.
Každý, kdo uslyší Vietnam, pomyslí na války, psi a rikšu (Xích Lô). Tento druh dopravy už bohužel u nás moc často neuvidíte. Vláda rikši zakázala, zpomalovaly provoz. I přesto je lze ve velkých městech najít. Provozují je jenom pár vybraných firem. Časnými zákazníky jsou samozřejmě turisté. Zkusit si to ano, ale jako jako kažodenní způsob dopravy se mi zdá nepřijatelné. Nelíbí se mi se dívat na člověka, který celý vozík tahá přes celé město. Připadám si pak jako tyran. Naštěstí už dlouho se vozík tahá na kole. Cenu z hlavy nevím, není to běžná forma dopravy, ale určitě bude stát tak 200tisíc a víc za hodinu (200 Kč).
Nyní nejčastější druh dopravy. Motorky (většinou z Číny či dražší z Japonska) jsou levné, malé a rychlé. Seženete novou už za 20 tisíc Kč. Naučit se řídit na motorce je celkem snadné, ale účinně uhýbat před možnými překážkami ve Vietnamu, to chce kuráž. Ve městech narazíte na lidi, kteří vás svezou. Říkáme tomu Xe Ôm. Xe znamená vozidlo, a Ôm, že se za jízdy řidiče držíte :) Celkem praktické a levné, potkáte všude. Když vás uvidí, jak jdete pěšky po silnici, osloví vás. Cena za 1km bývá tak do 5kč. Samozřejmě, že zde před nastoupením smlouváte. Prostě řeknete, že chcete jet sem a sem a oni vám řeknou za kolik. Malá rada, nejeďte moc daleko.
Klasické taxi auto. K dispozici jsou taxi, kteří vás budou účtovat taxametrů nebo od soukromých firem, kde platíte celý den (700-1,500Kč) nebo podle vzdálenosti. U soukromých lze jenom na větší vzdálenosti nebo na delší čas. Taxislužby jsou jenom ve velkých městech, snadno jim zavoláte a do doslova pěti minut na vás bude před domem čekat auto. Cena za km je 9 nebo 19Kč. Jestli sami řídíte, tak doporučuji, abyste seděli vzadu a nedívali se dopředu. Já, jako veteránovi jsem málem dostal infarkt. Rychlé brzdění a prudké zrychlení, to by se dalo ještě tolerovat, ale když na silnici, kam se vejdou max 2 auta, před vámi jede auto rovnoměrnou rychlostí, předjede i když v proti směru se blíží vozidlo. O půl metru se uniknete srážce. Většinou ale jedou pomalu do 40km/hod, pak si časem na tyto manévry zvyknete. Právě kvůli tomuto zlozvyku, ať už jakkoli zkušený řidič z Vietnamu, má v Evropě s řízením velké problémy.
Zde se moc od Evropy nelišíme. Zastávky jsou pouze ve velkoměstech - městská hromadná doprava, v menších městech a na vesnicích jezdí jenom autobusy soukromých obchodníků. Schválně jsem použil obchodníky, protože většina autobusů patří právě podnikatelům, kteří vlastní jeden autobus a staví na něm celý svůj business. Příměstkým linkám tedy vládnou soukromé osoby. Chcete-li nastoupit, stačí zamávat. Zastaví také na známých místech, kde bude ještě několik dalších autobusů, každý jede jinam. Cena zhruba 35Kč za 20-30km. Jestli se vám vybaví obrázek, kde je autobus přecpaný a všude běhají kuřata, tak s tím už je konec. Možná sem tam najdete jěště vesničany, kteří berou drůbež svým dětem do města...
Zde není moc o čem psát, cena a kvalita jsou normální v porovnáním s ČR. Přeprava letadlem se považuje za velký luxus (a kde ne?). Hlavními linky jsou z Hanoje do Hočiminova města. Pokud pojedete vlakem, potrvá to pár dní, letadlem 5 hodin.
Na závěr jestli pak víte, co znamená:
Chudý bydlí ve velkém domě, bohatý v malém.
Chudý jezdí ve velkém vozidle, bohatý v malém.
Lá lành đùm lá rách
Zdravý list pokryje potrhané
Byli jste už na Sapě?
Komentovat